دانستنی ها

نحوه نادرست مصرف چای

نحوه نادرست مصرف چای

شیوه نادرست مصرف چای

آیا با نحوه نادرست مصرف چای آشنا هستید؟ آیا می‌دانید مصرف چای به همان اندازه که لذت‌بخش است در صورت رعایت نکردن برخی از استانداردها می‌تواند با خود تأثیرات منفی همراه داشته باشد؟ متأسفانه باید بگوییم برخی از افراد در هنگام نوشیدن چای مرتکب اشتباهاتی می شوند که ممکن است بسیار خطر‌آفرین باشد.

 

 

 ۸ اشتباه رایج در مصرف چای که نمی‌دانید!

ما معمولاً برای رهایی از خستگی، آرامش روحی و لذت بردن در حین کار به نوشیدن یک لیوان چای پناه می‌بریم. چای اگر در زمان مناسب خود و در حد طبیعی استفاده شود، خواص درمانی قابل توجهی را در پی خواهد داشت، اما نحوه نادرست مصرف چای چه آسیب‌هایی خواهد داشت؟ راه‌های نادرست مصرف چای شامل چه مواردی هستند؟

 

۱- نوشیدن چای داغ ممنوع

محققان طی تحقیقاتی که در این حوزه به عمل‌آورده‌اند، دریافتند که آب گرم و داغ می‌تواند به مری، گلو و معده آسیب وارد کند. دمای پیشنهادی جهت مصرف چای ۶۲ درجه سانتی‌گراد (یا ۱۴۴ فارنهایت) است. بنابراین پس از ریختن چای چند لحظه صبر کرده و بعد آن را میل کنید.

 

۲- چای کهنه دم نخورید

زمانی که شما می‌خواهید چای دم کرده دیروز را مصرف کنید، به این نکته نیز توجه داشته باشید که چای کهنه تمامی املاح، ویتامین و مواد مغذی خود را از دست داده‌است. چایی که از یک روز قبل باقی مانده و قصد مصرف آن را دارید، علاوه بر از دست دادن مواد مغذی خود، مورد حمله باکتری‌ها نیز قرار می‌گیرد.

مطالعه کنید :  فواید چای سیاه برای پوست صورت

 

۳- هرگز قبل و بعد از غذا چای ننوشید

از دیگر نکات نحوه نادرست مصرف چای که ما ایرانی‌ها خیلی به آن توجه نمی‌کنیم، نوشیدن چای قبل و بعد از صرف غذا است. آیا می‌دانستید نوشیدن چای هضم غذا را با مشکل روبرو می‌کند و یا اینکه بر روی حس چشایی شما قبل از غذا خوردن می‌تواند تأثیر منفی بگذارد؟ حتماً یک ساعت قبل از مصرف غذا فنجان چای خود را تمام کنید.

اشتباه رایج در مصرف چای

۴- با معده خالی چای ننوشید

مصرف چای با معده خالی احتمال بروز برخی از مشکلات گوارشی اعم از مشکلات و ناراحتی‌های معده، حالت تهوع و استفراغ و … را به پدید می‌آورد. نحوه مصرف نادرست چای در این صورت حتی می‌تواند منجر به زخم یا ریفلاکس معده نیز گردد.

 

۵- به مصرف چای خیلی غلیظ و پررنگ نه بگویید

عده‌ای از افراد به مصرف چای پررنگ عادت دارند در حالی که نمی‌دانند که کافئین بیش از حد می‌تواند با خود بی‌خوابی و سردرد را همراه داشته باشد. هر چند طعم چای غلیظ نیز آن‌قدرها لذت بخش و قابل تحمل نیست.

 

۶- هنگام خوابیدن چای مصرف نکنید

برخی از عادت‌های غلط، شیوه زندگی‌مان را مختل کرده‌اند و این در حالی است که خود ما از آن بی‌خبر هستیم. مصرف چای قبل از خواب موجب افزایش جریان خون و ضربان قلب شده و با ایجاد هیجان در مغز و سیستم عصبی بی‌خوابی را به همراه خواهد داشت.

 

۷- چای را به مدت طولانی نجوشانید

اگر چای شما بیش از حد مجاز بر روی شعله قرار بگیرد، نه تنها تمامی مواد مغذی و ویتامین‌های خود را از دست می‌دهد، بلکه عطر، طعم و بوی واقعی و لذت بخش خود را نیز از دست خواهد داد. تمامی ارزش‌های غذایی چای با این شیوه نادرست مصرف به دلیل اثر اکسیداسیون از بین می‌روند.

مطالعه کنید :  خواص چای سبز در بارداری

 

۸- هرگز برای بلعیدن دارو از چای استفاده ننمایید

معمولاً عده‌ای از افراد در هنگام مصرف داروها از چای به جای آب استفاده می‌کنند، غافل از اینکه آن‌ها نمی‌دانند، تانن موجود در چای می‌تواند خاصیت دارو را کاهش داده و یا جذب آن را با مشکل روبرو سازد.

 

اشتباهاتی در مصرف چای به همراه دخانیات

اشتباهات رایج در مصرف چایی

متأسفانه باید بگوییم که عده‌ای افراد همواره عادت دارند در هنگام سیگار کشیدن به نوشیدن چای نیز بپردازند. مصرف چای به طور کلی می‌تواند مزایای بی‌شماری به همراه داشته باشد، اما زمانی که ندانیم آن را با چه ترکیباتی مصرف کنیم، این خود می‌تواند اختلالاتی در زندگی عادی فرد ایجاد کند. پزشکان بر روی این موضوع تأکید بسیاری دارند که سیگار به خودی خود مضرات فراوانی داشته و هنگامی که چای نیز با آن مصرف شود، می‌تواند مشکلات مری و حتی سرطان را به همراه داشته باشد.

 

ارتباط مصرف چای پررنگ و کم‌خونی

همان‌طور که در مطلب فوق نیز به سمعتان رساندیم یکی از راه های نادرست مصرف چای به صورت پررنگ و غلیظ است. اما آیا می‌دانستید که این موضوع می‌تواند با خود کم خونی نیز همراه داشته باشد. زمانی که بدن انسان با کمبود آهن روبرو شود، به احتمال زیاد فرد دچار کم خونی خواهد شد. اما هنگامی که ما آهن را از مواد غذایی دریافت می‌کنیم، چای پررنگ مانع جذب آهن در بدن می‌گردد. به همین خاطر است که پزشکان تأکید دارند، قبل و بعد از غذا چای مصرف نکرده و حداقل اجازه دهید یک ساعت از روی آن بگذرد.

مطالعه کنید :  فرق چای سرگل و ممتاز چیست؟

 

سخن پایانی

در این مقاله نکات حائز اهمیتی در رابطه با نحوه نادرست مصرف چای ذکر کردیم که امیدواریم با رعایت نمودن آن‌ها مراقب سلامتی خود باشید و ما نیز توانسته باشیم کمکی هر چند کوچک در این راستا به مخاطبین خود کرده باشیم. شما عزیزان می توانید برای خرید چای ایرانی از تی بالکا از طریق راه های ارتباطی درون وب سایت در ارتباط باشید.

 

 

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)
سبد خرید

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟