چای-سیاه-در-بهبود-سلامت-قلب

چای سیاه در بهبود سلامت قلب چقدر تاثیر دارد؟

چای سیاه یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی در ایران و پر مصرف ترین نوشیدنی ها در دنیاست. نوشیدن دو فنجان چای سیاه در طول روز باعث شادابی و نشاط و دورکردن خستگی می شود. چای سیاه هم چنین فواید سلامتی، خصوصا برای قلب دارد. در این مقاله به فواید چای سیاه برای سلامت قلب می پردازیم.همچنین شما عزیزان میتوانید برای تهیه چای سرگل بهاره به صفحه فروشگاه ما کراجعه کنید.

 

چای سیاه چیست؟

این چای اصیل از گیاه Camellia sinensis به دست می آید. نسبت به چای های دیگر دنیا کافئین بیشتر و طعم قوی تری دارد. در چای سیاه گروه مختلفی از پلی فنول ها از جمله کاتچین ها، تئافلاوین ها و تئاروبیگین ها وجود دارد که جزء منابع اصلی آنتی اکسیدان ها محسوب می شود.

 این آنتی اکسیدان ها در چای سیاه برای سلامت قلب بسیار مفید هستند. در ادامه به خواص چای سیاه در بهبود سلامت قلب و مطالعات صورت گرفته در این زمینه می پردازیم.

 

تاثیر چای سیاه در بهبود سلامت قلب:

 

مطالعات انجام شده بر خواص چای سیاه برای سلامت قلب با کاهش کلسترول بد نشان داده است که مصرف چای سیاه ممکن است به کاهش کلسترول LDL کمک کند.

یک مطالعه تصادفی به مدت سه ماه روی ۴۷ نفر بزرگسال انجام شد که در آن خواص چای سیاه برای قلب و دارونما را بر روی سطح LDL مقایسه کرد. نتایج این تحقیق نشان داد که کسانی که چای سیاه مصرف کردند در مقایسه با افرادی که دارونما استفاده کردند، سطح کلسترول خون شان کاهش یافته است. محققان نتیجه گرفتند که چای سیاه به بهبود سطح کلسترول در افراد در معرض خطر بیماری قلبی یا چاقی کمک می کند.

مطالعه کنید :  چای سرگل چیست ؟

 

  • کلسترول بدن را کاهش می دهد

در خصوص تاثیر چای سیاه در بهبود سلامت قلب یک مطالعه روی موش ها انجام شد که نقش تئافلاوین ها در چای سیاه را نشان دهد. این مطالعه فواید مصرف چای سیاه برای سلامت قلب را نشان داد و اثبات کرد که چای سیاه کلسترول را به شدت کاهش می دهد. به این شکل، برای سلامتی قلب مفید است.

 

  • چربی بدن را کاهش می دهد

یک مطالعه دیگر در خصوص فایده چای سیاه در بهبود سلامت قلب انجام شد. این تحقیق خواص چای سیاه برای سلامتی قلب را بررسی می کرد و نشان داد، کسانی که یک یا دو فنجان چای سیاه حاوی ۶۹۰ میلی گرم کاتچین را به طور روزانه به مدت ۱۲ هفته مصرف می کردند، چربی بدن شان به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرد. همان طور که می دانید یکی از راه های سلامت قلب کاهش چربی است؛ بنابراین یکی از فواید چای سیاه برای سلامت قلب به شمار می رود.

 

  • سلامت قلب را تضمین می کند

از دیگر فواید چای سیاه برای سلامت قلب این است که فلانوئیدهای موجود در چای سیاه سلامت قلب را تضمین می کنند. مصرف چای سیاه برای سلامت قلب بسیار مفید است و به کاهش بسیاری از عوامل خطر ابتلا به بیماری های قلبی کمک می کند.

 

  • مطالعات انجام شده در خصوص فواید چای سیاه برای قلب

در یک مطالعه که در روی ۳۷ هزار و ۵۱۴ شرکت کننده در هلند انجام شد، فواید چای سیاه در بهبود سلامت قلب و ابتلا به بیماری قلبی و عروقی و مرگ را مورد بررسی قرار داد. محققان دریافتند که مصرف سه تا شش فنجان چای سیاه در طول روز خطر ابتلا به بیماری قلبی را تا ۴۵ درصد کاهش می دهد.

مطالعه کنید :  عوامل موثر در تولید، فر‌آوری و تجربه یک محصول چای با کیفیت

 

  • تری گلیسیرید بدن را کاهش می دهد

یک مطالعه کنترل شده تصادفی نشان داده است که نوشیدن چای سیاه به مدت ۱۲ هفته مقدار تری گلیسیرید را به میزان قابل توجهی تا ۳۶ درصد کاهش می دهد. برای همین یکی دیگر از تاثیر چای سیاه در بهبود سلامت قلب کاهش تری گلیسیرید بدن است که سلامتی قلب را تضمین می کند.

 

  • کلسترول بد خون را کاهش می دهد

بدن حاوی دو لیپوپروتئین است که کلسترول را به بدن منتقل می کند. یکی از آن ها لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) و دیگری لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) است.

LDL که به آن لیپوپروتئین بد می گویند، کلسترول را به سلول های بدن منتقل می کند. در عین حال لیپوپروتئین خوب یا HDL کلسترول را به کبد انتقال می دهد تا دفع  شود. وقتی مقدار لیپوپروتین بد در بدن انسان زیاد شود، ممکن است در رگ ها انباشته شود و رسوب کند. این رسوبات خطرناک هستند و زمینه را برای ابتلا به نارسایی قلبی فراهم می کنند.

  • به کاهش فشار خون کمک می کند

فشار خون بالا می تواند خطر ابتلا به نارسایی قلبی و کلیوی ، سکته و حملات قلبی را به شدت افزایش دهد. یکی دیگر از فواید مصرف چای سیاه برای سلامت بودن قلب این است که به دلیل فلانوئیدهایی است که درون این چای وجود دارد، خون رسانی به رگ ها را تنظیم می کند و باعث می شود خون بهتری به قلب برسد. همین امر فشار خون بالا را به شدت کاهش می دهد.

مطالعه کنید :  چای ایرانی بهتر است یا خارجی؟ بررسی تفاوت چای خارجی و ایرانی

 

مطالعات انجام شده و فواید چای سیاه برای قلب با کاهش فشار خون

یک مطالعه تصادفی و کنترل شده نقش چای سیاه در کاهش فشار خون را بررسی کرد. شرکت کنندگان طی شش ماه روزانه سه فنجان چای سیاه می نوشیدند. نتایج این مطالعه نشان داد که کسانی که چای سیاه می نوشیدند، در مقایسه با گروهی که دارونما مصرف کردند، کاهش قابل توجهی در فشار خون سیستولیک و دیاستولیک مشاهده شد.

همچنین، یک متاآنالیز از پنج مطالعه مختلف که شامل ۳۴۳ شرکت کننده بود، تأثیر نوشیدن چای سیاه به مدت چهار هفته بر فشار خون را بررسی کرد و نشان داد که یکی از راه های کاهش فشار خون، مصرف چای سیاه در طول روز است.

 

  • استرس را کاهش می دهد

در برخی از تحقیقات نشان داده است که مصرف چای سیاه ممکن است تخیلات واهی را از بین ببرد، استرس را کاهش بدهد و آرام بخش قلب باشد. یکی دیگر از خواص چای سیاه برای قلب همین دورکردن استرس و تنش های روحی است. چون استرس عامل اصلی سکته های قلبی به شمار می روند.

 

سخن آخر در خصوص چای سیاه برای سلامت قلب

حال که با خواص چای سیاه برای سلامت قلب آشنا شدید، بهتر است روزانه این نوشیدنی اصیل را به صورت کاملا تازه بنوشید و از نوشیدن آن لذت ببرید. اطمینان داشته باشید که مصرف دو یا سه فنجان چای سیاه برای سلامتی قلب تان بسیار مفید است. پس از نوشیدن این نوشیدنی دلچسب و آرام بخش غافل نشوید. البته فراموش نکنید که چای ناب را از یک جای کاملا معتبر تهیه فرمایید.

۳/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *