خواص-چای-سیاه-برای-کنترل-کلسترول

آیا می دانید چای درشت بهتر است یا چای شکسته؟

ایرانیان چایی را فراتر از یک نوشیدنی می‌دانند و مصرف چای در ایران به زمان خاصی از روز محدود نمی‌شود. چای نوشیدنی گرم و فوق العاده‌ای است که می‌تواند مردم ایران را در داخل و خارج از خانه به دور یکدیگر جمع کند و لحظات خوش و به یاد ماندنی برای آن‌ها رقم بزند. چای انواع متفاوتی دارد، اما مردم ایران بیشتر علاقه‌مند به استفاده از دو نوع چای سیاه و سبز هستند. ممکن است شما تا کنون به هنگام خرید چای با ظاهر چای درشت و چای شکسته روبرو شده باشید و برایتان این سوال پیش آمده باشد که اصلاً کدام یک بهتر است؟ چای درشت یا چای شکسته؟

به طور کلی مرغوبیت یک چای را این مسئله مشخص می‌کند که آیا از برگ‌های بالایی گیاه چای گرفته شده است و یا از بخش‌های پایینتر آن. تشخیص این مسئله به هنگام خرید ممکن است اندکی دشوار باشد، اما اصلاً نگران نباشید، زیرا در ادامه این مقاله قرار است تا به بررسی تفاوت چای درست و چای شکسته برای شما دوستان بپردازیم.

 

چای درشت چیست؟

 

چای درشت همانطور که از نامش پیداست به این معناست که از ذرات چای بزرگتری نسبت به نوع چای شکسته تهیه شده است. این نوع چای سیاه به علت شیوه خاص تهیه آن و طعم و مزه‌ فوق ‌العاده ‌ای که دارد طرفداران خاص خود را دارد.

مطالعه کنید :  بهبود سلامت استخوان با چای سیاه

اصولاً به هنگام مشاهده این قبیل از چای‌ها شما ساقه گیاه چای را نیز در میان برگ‌های خشک شده آن مشاهده خواهید کرد، وجود ساقه در این نوع چای در نهیت عطر و طعم بهتری به چای می‌بخشد. این قبیل چای‌ها از برگ پهن گیاه تهیه می‌شوند و به همین دلیل است که ظاهری درشتتر و بزرگتری نسبت به سایر چای‌های سیاه دارند. اگر میان انتخاب چای درشت یا چای شکسته مردد هستید، حال با استفاده از اطلاعات این مقاله می‌توانید دست به انتخابی صحیح‌تر بزنید.

 

چای شکسته چیست؟

چای شکسته یا همان چای شکسته لاهیجان نوعی چای است که برخلاف چای درشت ظاهری شکسته و خردتر دارد. شاید دلیل ظاهر شکسته این نوع چای شیوه خاص تولید آن باشد. برای تهیه چای شکسته ابتدا تولید کنندگان سعی می‌کنند تا تمامی ساقه ها را از برگ‌های چای جدا کنند و سپس آنها را اندکی خرد نمایند.

حال با توجه به جثه خورد شده و کوچک چای شکسته ایرانی طبیعی است که مدت زمان دم آمدن آن زودتر از سایر چای‌‌ها باشد. چای شکسته طعمی گس تر نسبت به چای درشت دارد و از نظر رنگ نیز می‌توان گفت که اندکی پررنگ تر است.

در اصل اکثر کارخانجاتی که اقدام به تولید چای می‌کنند سهم عمده‌ای از تولیدات خود را به چای شکسته اختصاص می‌دهند. این نوع از چای بخاطر طعم و مزه و دم آمدن سریع مورد پسند عمده مصرف کنندگان چای در ایران است.

 

تفاوت چای شکسته و چای درشت 

 

در این بخش قصد داریم برای شما دوستان توضیح دهیم که تفاوت چای درشت و چای شکسته در چیست. اولین اشتباهی که اکثر مردم انجام می‌دهند این است که فکر می‌کنند ممکن است یکی از این دو نوع چای از نظر کیفیتی بر دیگری برتری داشته باشد.

مطالعه کنید :  عوامل موثر در تولید، فر‌آوری و تجربه یک محصول چای با کیفیت

از تفاوت‌های چای شکسته و چای درشت می‌توان به سرعت دم کشیدن، نحوه تهیه و در آخر مزه آنها اشاره کرد و در کل هیچ کدام از آن‌ها بر دیگری برتری خاصی ندارد. شما می‌توانید از طریق سایت چای تی‌بالکا اقدام به تهیه بهترین چای درشت ایرانی و بهترین چای شکسته ایرانی کنید.

یکی دیگر از تفاوت‌های میان چای درشت و چای شکسته این است که در تهیه چای درشت از ساقه گیاه چای استفاده می‌کنند که سبب می‌شود طعم و عطر بهتری نسبت به چای شکسته پیدا کند. اما همانطور که بارها در مقاله هایمان برای شما دوستان توضیح داده‌ایم، دیگر باید بدانید که طعم چای یک چیز کاملاً سلیقه‌ای است و نمی توان گفت که از نظر طعم یک چای بر دیگری ارجحیت دارد.

از نظر ظاهری نیز همان طور که از نام چای شکسته و چای درشت معلوم است دارای تفاوت بسیار آشکاری نسبت به یکدیگر هستند. در اصل بسیاری از افراد متوجه تفاوت میان چای شکسته لاهیجان با چای باروتی و یا حتی کله مورچه‌ای نمی‌شود و دلیل این شباهت چیزی جز حالت شکستگی و ریز برگ چای در آن‌ها نیست.

از نظر طعم و عطر بسیاری از افراد معتقدند که چای درشت عطر و طعم بهتری نسبت به چای شکست دارد. همانطور که به شما گفتیم در تهیه چای درشت از ساقه گیاه چای استفاده می‌شود که همین امر باعث عطر و طعم بهتر آن نسبت به شکسته می‌گردد. از نظر قیمتی نیز چای شکسته قیمت بسیار مناسب تری نسبت به چای درشت دارد. حال شما با توجه استناد به این اطلاعات می‌توانید بین چای درشت یا چای شکسته دست به انتخابی صحیح بزنید.

مطالعه کنید :  طريقه دم كردن چاي سبز

حال که متوجه فرق درشت یا چای شکسته شدیم دیگر زمان آن است تا به بررسی تفاوت میان چای شکسته ممتاز و چای درشت بپردازیم. اولین تفاوت فاحش میان چای ممتاز و چای درشت در طعم آن‌ها است. به طور کلی طعم چای ممتاز نسبت به چای درشت ملایم تر است. چای درشت دارای طعمی گس و رو به تلخی ملایم است. البته این دو نوع چایی از لحاظ قیمتی نیز با یکدیگر متفاوت هستند، قیمت چای ممتاز در مقایسه با چای شکسته بیشتر است.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *