مطالب آموزشی

آموزش نحوه دم كردن چای ايرانی

آموزش نحوه دم كردن چای ايرانی

نحوه-دم-كردن-چاي-ايرانی

از جمله افرادی هستید که نحوه دم كردن چاي ايرانی را نمی‌دانید؟ آیا زمانی که چای ایرانی دم می‌کنید بوی خامی می‌دهد و رنگ مورد نظر شما را ندارد؟ ممکن است بسیاری از افراد گمان کنند آماده کردن چای کار بسیار ساده‌ای است.
دم کردن چای از جمله کارهایی است که بسیاری از افراد گمان می‌کنند در انجام آن تبحر ویژه‌ای دارند البته که ممکن است آن‌ها واقعا در این کار حرفه‌ای باشند. زیرا چای، نوشیدنی گرم مورد علاقه بسیاری از ایرانیان است و شاید روزانه چندین فنجان چای بنوشند. با این حال ممکن است افرادی نیز باشند که چای را به خوبی دم نمی‌کنند و یا بدشان نمی‌آید در رابطه با دم کردن چای نکات بیشتری بدانند. به خصوص چای ایرانی که ویژگی‌های متمایزی نسبت به رقبای خارجی خود دارد.
لازم است با نکات صحیح دم کردن چای ایرانی آشنا شوید تا کیفیت و عطر و طعم آن خودنمایی کند. همراه ما باشید تا اطلاعات بیشتری را در رابطه با نحوه دم کردن چای ایرانی در اختیارتان قرار دهیم.

 

آموزش دم كردن چاي ايرانی

آموزش-دم-كردن-چاي-ايرانی

از جمله چای‌های مرغوب جهان، چای ایرانی است. به خصوص محصول چایی که در فصل بهار برداشت می‌شود. این محصول دارای عطر و طعم بسیار دلنشین، ماندگاری بالا، رنگدهی عالی بوده و طعم گسی دارد و اصلا تلخ نیست. با ما در تی بالکا همراه باشید تا با بهترین روش دم کردن چای ایرانی آشنا شوید.

  • از جمله نکات مهمی که باید در نحوه دم‌ كردن چاي ايرانی رعایت شود، آبی است که برای دم‌‌آوری چای استفاده می‌کنید. این آب باید تنها یکبار جوشیده باشد. آبی که چندین بار جوشیده شده است مناسب دم‌ کردن چای نخواهد بود. حتما آن را عوض کنید و آب سرد و خنک در کتری، سماور یا چایساز بریزید.
  • حتما ظرف مناسبی برای دم‌آوری چای استفاده کنید. بهترین قوری برای دم‌ کردن چای ایرانی، قوری چینی است. قوری استیل نیز می‌تواند استفاده شود ولی عطر و طعم آن مانند چای دم ‌شده در قوری چینی نخواهد بود. بعد از قوری چینی می‌توانید از انواع سرامیکی، لعاب‌دار و یا شیشه‌ای استفاده کنید.
  • اگر چایی که استفاده می‌کنید خاک دارد، چای خشک را قبل از دم کردن بشویید. این‌کار باعث می‌شود اگر غباری بر روی آن باقی مانده باشد از بین برود و هنگام دم کشیدن چای شفاف و روشن‌تری آماده سرو می‌شود. در غیر این صورت نیازی به شستن چای نیست. معمولا محصولات مرغوب خاک ندارند یا خاک آن‌ها بسیار اندک است.
  • جهت داشتن چای با طعم، عطر و رنگ دلنشین برای یک قوری ۴ نفره، ۱ قاشق چای برای هر نفر در داخل قوری بریزید. ۳/۲ قوری را نیز با آب جوش پر کنید.
  • هیچگاه قوری را در تماس با حرارت مستقیم قرار ندهید. این کار بر روی طعم چای تاثیر منفی خواهد گذاشت. از جمله نکات اصولی دم کردن چای، دم کشیدن بر روی بخار کتری و یا سماور است. البته می‌توانید از چای‌ساز نیز استفاده کنید.
مطالعه کنید :  فواید چای سیاه برای پوست صورت

آیا چای ایرانی دیر دم است؟

چای ایرانی مرغوب، برخلاف نمونه‌های خارجی زمان بیشتری نیاز دارد تا دم بکشد. البته که این ویژگی نشان دهنده مرغوبیت و کیفیت کالا است، چراکه به این محصول هیچ رنگ، طعم و عطر افزوده نشده است. افزودن طعم، رنگ و عطر سبب می‌شود در زمان کمی چای تیره شود، همچنین بر کیفیت و ارزش غذایی چای تاثیر نامطلوبی دارد. با توجه به این نکات چای مرغوب ایرانی را می‌توانید به راحتی از نمونه‌های نامرغوب تشخیص دهید.
زمان دم کشیدن چای ایرانی بر روی شعله غیر مستقیم، می‌تواند ۱۲ تا ۲۰ دقیقه باشد. این زمان در نحوه دم كردن چاي ايرانی بسیار کلیدی است. پس از صرف این زمان می‌توانید چای با طعم دلنشین و خوش عطر را نوش ‌جان کنید.

 

از کجا بفهمیم چای ایرانی دم کشیده است؟

از-کجا-بفهمیم-چای-ایرانی-دم-کشیده-است

طرز دم‌آوری چای ایرانی با چای خارجی متفاوت است. همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم این محصول اگر در مزارع ایران کشت شده باشد، برای دم‌کشیدن به زمان بیشتری نیاز دارد. چای مرغوب ایرانی معمولا در حدود ۱۵ دقیقه دم می‌کشد، عطر، طعم و رنگ مورد نظر را پیدا می‌کند و بوی خامی آن از بین می‌رود. در حالی که قبل از دم کشیدن چای کمرنگ است و بوی خامی می‌دهد.

 

سخن آخر

با دانستن نحوه درست دم كردن چاي ايرانی دیگر کمتر به سمت چای خارجی خواهید رفت. زیرا برخلاف تصور غالب، چای ایرانی طعم و بوی مطلوبی دارد. افرادی که تصور اشتباه در مورد چای با کیفیت ایرانی دارند احتمالا با روش درست دم کردن چای آشنا نیستند.

مطالعه کنید :  آیا می دانید چای درشت بهتر است یا چای شکسته؟

در این متن بهترین روش دم‌ کردن و درست کردن چای ایرانی را به شما معرفی کردیم. امیدواریم بتوانید با خرید چای ایرانی طعم، رنگ و عطر خوش چای را تجربه کنید و همینطور بتوانید روش دم كردن چاي ايرانی را به دوستان خود نیز آموزش دهید.

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)
سبد خرید

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟