مطالب آموزشی

طريقه دم كردن چاي سبز

طريقه دم كردن چاي سبز

بهترين روش دم كردن چاي سبز

اگر می‌خواهید از طعم یک نوشیدنی سبز لذت ببرید باید آن را حتما به روش اصولی دم کنید. اکثر کسانی که چای سبز را خریداری می کنند، از روش اشتباهی برای دم آوری آن استفاده می‌کنند. دم‌ كردن چاي سبز به شیوه ای نادرست باعث می شود چای ، طعم تلخی به خود بگیرد؛ در نتیجه طعم دلپذیر این چای از بین می‌رود. علاوه بر این، باعث می‌شود تا خواص این نوشیدنی از بین بروند. در ادامه از وب سایت تی‌بالکا، بهترين روش و نحوه درست دم ‌كردن چای سبز را به شما معرفی می‌کنیم.

آموزش دم كردن چاي سبز

شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که چای سبز را به دلیل بوی تند و طعم تلخی که دارد دوست ندارید. اما باید گفت که این طعم و مزه، تنها به دلیل روش نادرستی است که برای دم کردن چای سبز انجام می‌دهید. برای مصرف چای سبز سه روش کلی وجود دارد؛ دم کردن برگ‌های چای سبز، استفاده از چای سبز کیسه‌ای و یا دم کردن پودر چای سبز. دم کردن چای سبز در این سه روش شبیه به یکدیگر است. در ادامه به آموزش طریقه دم کردن برگ چای سبز می‌پردازیم. شما می‌توانید برای دم کردن پودر چای سبز و یا چای سبز کیسه‌ای هم از این روش استفاده کنید.

جهت دم کردن چای سبز به موارد زیر نیاز دارید:

  • آب
  • برگ چای سبز (یک قاشق چای به ازای هر لیوان آب)
  • قوری چای
  • صافی چای
  • لیوان چای

روش صحيح دم كردن چاي سبز این‌گونه است که در مرحله اول باید آب را روی حرارت قرار دهید تا جوش بیاید. پس از این که آب جوش آمد زیر آن را خاموش کنید و به مدت ۵ دقیقه صبر کنید تا دمای آب کم شود. به ازای هر لیوان آب باید یک قاشق چای خوری از چای سبز را به داخل قوری چای اضافه کنید. آب جوشی که خاموش کرده بودید و دمای آن در حدود ۸۰ درجه شده است را به قوری اضافه کنید و ۲ تا ۸ دقیقه صبر کنید تا چای سبز شما دم بکشد.

مطالعه کنید :  20 خاصیت طلائی چای سیاه برای سلامتی و زیبایی

پس از دم کشیدن چای، باید برگ‌های چای سبز را از آب جدا کنید. این باعث می‌شود تا از تلخ شدن چای شما جلوگیری شود. برای اینکه راحت‌تر این کار را انجام دهید، می‌توانید از یک صافی استفاده کنید. چای شما آماده است. نوش جان.

ظرف مناسب برای دم كردن چاي سبز

برای این که بتوانید چای سبز را به خوبی دم کنید ظروف چینی و شیشه‌ای بهترین گزینه‌های انتخابی هستند. همچنین می‌توانید چای سبز خود را درون لیوان آماده کنید. همچنین تا جایی که می‌توانید از ظروف آلومینیومی، برنجی و مسی برای دم کردن چای سبز استفاده نکنید. این ظروف در طعم چای سبز تاثیر گذارند و آن را تغییر می‌دهند. شما می توانید خرید چای ایرانی را به صورت اینترنتی نیز انجام دهید.

 

نکات مهم در دم كردن چاي سبز

دم كردن چاي سبز

برای اینکه بتوانید چای سبز را با بالاترین کیفیت دم کنید باید نکات زیر را در نظر بگیرید:

۱- دمای مناسب آب

برای این که به درستی چای را دم کنید، شما باید از آب با دمای مناسب استفاده کنید. نکته ی قابل توجه این است که شما هرگز نباید از آب جوش برای دم کردن چای سبز استفاده کنید. آب جوش باعث می‌شود تا چای سبز شما مزه تلخی بگیرد. از طرف دیگر، اگر برای دم کردن چای از آب سرد شده استفاده کنید هم، عطر و طعم موجود در برگ‌های چای به صورت کامل از آن خارج نمی‌شوند. بهترین دمای آب که در روش درست دم كردن چاي سبز استفاده می‌شود، دمای ۷۵ تا ۸۵ درجه سانتی‌گراد است.

مطالعه کنید :  خواص چای سبز در بارداری

نحوه صحيح دم كردن چاي سبز با دمای آب مناسب : 

  • برای این که بتوانید دمای آب را به ۷۵ تا ۸۵ درجه سانتی گراد برسانید دو راه وجود دارد:
  • روش اول: هر زمان که حباب‌های کوچکی را در ته کتری یا قوری مشاهده کردید، آن را از روی حرارت بردارید و اجازه ندهید آب بیشتر از این بجوشد.
  • روش دوم: در این روش کافیست آب را بجوشانید و پس از آن که به نقطه جوش رسید از روی حرارت بردارید. سپس کمی صبر کنید تا آب خنک‌تر شود.

۲- شيوه دم كردن چاي سبز و زمان مناسب آن

چای سبز نیاز به یک زمان مشخص برای دم کشیدن دارد. در صورتی  که چای بیشتر از زمان مورد نیاز دم بکشد، مزه‌ی آن تلخ می‌شود. از طرفی اگر چای کمتر از مدت زمان مورد نیاز دم بکشد طعم اصلی آن آزاد نمی‌شود.

زمان مناسب در طريقه صحيح دم كردن چاي سبز، کاملا به نوع چای سبزی که شما مصرف می‌کنید بستگی دارد. برای مثال در صورتی که شما از چای سبز چینی استفاده می‌کنید، مدت زمان مورد نیاز برای دم کشیدن آن ۲ الی ۳ دقیقه است.

این در حالی است که برای دم کردن چای ژاپنی به ۱ الی ۳ دقیقه زمان نیاز است. اگر از چای سبز ایرانی استفاده می‌کنید باید بدانید که مدت زمان دم کشیدن آن در حدود ۳ تا ۶ دقیقه خواهد بود.

اینکه چای را در کدام دقیقه آماده بدانید بستگی به سلقیه شما دارد. کافیست در این بازه‌های زمانی، هر یک دقیقه یکبار مزه آن را امتحان کنید تا مدت زمان دم کشیدن چای سبز با طعم مورد علاقه‌تان را پیدا کنید. پس از این که چای شما دم کشید به هیچ عنوان دوباره آن را بر روی حرارت نگذارید. این باعث می‌شود تا طعم چای بسیار تلخ و بدمزه شود.

مطالعه کنید :  چای را بیشتر بشناسیم

۳- نقش چاشنی ها در نحوه دم كردن چاي سبز

طريقه دم كردن چاي سبز

شما می‌توانید برای طعم‌دار کردن چای سبز از چاشنی‌هایی مانند عسل و یا سایر شیرین‌کننده‌های طبیعی استفاده کنید. این کمک می‌کند تا چای خوش‌طعم‌تر شود.

بهترین زمان برای نوشیدن چای سبز

  • هیچگاه از چای سبز با شکم خالی استفاده نکنید. این چای دارای مقدار زیادی کاتچین است که در صورت استفاده با شکم خالی بر روی کبد تاثیر منفی می‌گذارد.
  • بهترین ساعت برای نوشیدن این چای هر روز بین ساعت ۱۰ تا ۱۱ صبح است.
  • چای سبز دارای مقدار زیادی کافئین است که باعث می‌شود بدن شما انرژی بگیرد. پس می‌توانید از آن قبل از تمرینات ورزشی استفاده کنید.
  • اگر از نوشیدن چای در شب لذت می‌برید بهتر است چای سبز را در اوایل شب بنوشید. استفاده از چای سبز قبل خواب ممکن است باعث بیخوابی شود. بهتر است چند ساعت قبل از خواب یک  فنجان چای سبز بنوشید تا سوخت و ساز بدن شما را افزایش دهد.
  • در بین وعده‌های مختلف غذایی می‌توانید از یک فنجان چای سبز استفاده کنید. البته باید توجه داشته باشید که از این نوشیدنی دو ساعت قبل و یا دو ساعت بعد از غذا استفاده کنید.

در پایان

امیدواریم تا با کمک این متن بتوانید از طعم و عطر دلپذیر چای سبز لذت ببرید. چای سبز سرشار از خواص گیاهی است که تاثیرات مثبتی بر روی بدن می‌گذارد. شما عزیزان می‌توانید با مراجعه به مراکز فروش تی‌بالِکا، بهترین چای سبز ایرانی را انتخاب کنید. این شرکت یکی از شرکت‌های با سابقه در زمینه تولید چای خالص و با کیفیت ایرانی است.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
سبد خرید

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟