خاصیت-طلائی-چای-سیاه

۲۰ خاصیت طلائی چای سیاه برای سلامتی و زیبایی

چای پس از آب دومین نوشیدنی محبوب در دنیا است. با توجه به این محبوبیت خوب است تا از تمامی مضرات و فواید چای سیاه اطلاع داشته باشید. فواید چای سیاه برای سلامتی و زیبایی سبب شده است که طرفداران زیادی در سرتاسر دنیا داشته باشد. شرقی‌ها مایل هستند تا چای خود را به صورت گرم میل کنند در حالی که در غرب بیشتر تمایل به صرف چای همراه با شیر گرم است. بطور کلی چای سیاه از طریق اکسیداسیون برگ گیاهی بنام Camellia sinensis تولید می‌شود.

در واقع نام “چای سیاه” را براساس رنگ چای برای آن برگزیده‌اند. یک فنجان چای حاوی تقریباً نیمی از کافئین موجود در یک فنجان قهوه است. چای سیاه حاوی بسیاری از مواد و ترکیبات مفید برای بدن انسان است. در ادامه این مقاله شما را با مضرات و فواید چای سیاه و تاثیر آن در سلامتی و زیبایی آشنا می‌کنیم. خرید چای ایرانی به صورت مستقیم از تولیدکنندگان مطمئن چای نظیر مجموعه چای بالکا یک فرصت عالی برای خریدی مطمئن با قیمت هایی منصفانه است.

 

 

۲۰ مورد از مهمترین نکات در رابطه با چای سیاه برای سلامتی

مصرف چای سیاه می‌تواند سبب سلامت قلب، درمان مشکلات گوارشی، تنظیم فشار خون و کاهش خطر دیابت نوع ۲ شود. برای بهره مندی از تمام فواید چای سیاه باید آن را بدون هیچ گونه افزودنی مانند شیر یا شکر مصرف کرد. در ادامه مطلب قصد داریم شما را با ۲۰ تا از مضرات و فواید چای سیاه آشنا سازیم.

  1. سلامت قلب

فلاونوئیدهای موجود در چای سیاه می‌توانند سلامت قلب را تقویت کنند. دانشمندان تأیید کرده‌اند که نوشیدن سه یا چند فنجان چای سیاه در روز می‌تواند خطر بیماری عروق کرونر قلب را نیز کاهش دهد. سایر مزایای چای سیاه عبارت است از : کاهش خطر سکته قلبی، کاهش ایسکمی و بیماری‌های قلبی و عروقی.

مطالعه کنید :  نگاهی به تاریخچه چای در ایران

 

  1. کاهش خطر سرطان تخمدان

تئافلاوین موجود در چای سیاه می‌تواند از تکثیر سلول‌های سرطانی تخمدان جلوگیری کند. نوشیدن بیش از دو فنجان چای سیاه در روز می‌تواند ۳۰٪ کاهش خطر ابتلا به سرطان تخمدان را کاهش دهد.

  1. تقویت ایمنی

چای سیاه سرشار از آنتی اکسیدان است که به خلاص شدن از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. اینکار به بازیابی عملکردهای طبیعی سلول و بدن کمک می‌کند.

  1. کاهش فشار خون

تحقیقات انجام شده ثابت کرده است که نوشیدن چای سیاه می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

  1. افزایش هوشیاری ذهنی

محققان هلندی دریافتند كه نوشیدن چای سیاه سبب بهبود عملکرد مغز می‌شود و روند توجه انسان را تعدیل می‌کند. کافئین موجود در چای سیاه هوشیاری را افزایش می‌دهد.

  1. بهبود سلامت استخوان

با افزایش سن، قدرت استخوان ها اندکی تحلیل می‌رود. دانشمندان متوجه شده‌اند که افرادی که چای سیاه می‌نوشند به طور قابل توجهی سبب بازیابی تراکم استخوان خود می‌شوند.

  1. کاهش خطر ابتلا به پارکینسون

یکی دیگر از فواید چای سیاه کاهش خطر ابتلا به پارکینسون است. بیماری پارکینسون یک بیماری تخریب عصبی است و بیشتر افراد مسن را درگیر خود می‌کند. تحقیقات نشان می دهد که پلی فنول‌های چای سیاه اثر محافظتی در برابر این بیماری از خود نشان می‌دهند.

  1. بهبود سلامت گوارش

داشتن روده‌هایی سالم می‌تواند از شما در برابر بیماری‌ها و اختلالات مختلف محافظت کند. مصرف چای سیاه می‌تواند به بهبود تعداد و تنوع میکروب‌های مفید موجود در روده کمک کند. پلی فنول‌های چای به عنوان پروبیوتیک عمل می‌کنند.

  1. کاهش سطح کلسترول خون

سبک زندگی ناسالم و عادات غذایی نامنظم ممکن است سطح کلسترول بد خون را افزایش می‌دهد. چای سیاه میزان كلسترول LDL را ۱۱٫۱٪ كاهش می‌دهد.

  1. درمان عفونت چشم

یکی از فواید چای سیاه برای چشم درمان عفونت آن است. میتوانید به منظور رفع عفونت دو عدد چای کسیه‌ای مرطوب را روی چشمانتان قرار دهید.

  1. زیبایی

یکی از خواص چای سیاه برای زیبایی، پوست سالم است. این ماده می‌تواند به خوبی با عفونت و لکه‌های پوستی مقابله کند و پیری پوست را به تأخیر بیندازد.

  1. کمک به کاهش وزن

چاقی دلیل اصلی بیماری‌های مختلف مانند دیابت، بیماری‌های قلبی، PCOS، کلسترول بالا و غیره است. چای سیاه می‌تواند به کنترل وزن نیز کمک کند. فواید چای سیاه برای لاغری با کاهش ژن‌های التهابی همراه است. کاهش این ژن‌ها در نهایت منجر به کاهش چربی احشایی می‌شود.

  1. کاهش خطر سنگ کلیه

سنگ کلیه به دلیل افزایش دفع مواد تشکیل دهنده کریستالی مانند اگزالات، کلسیم و اسید اوریک اتفاق می‌افتند. چای سیاه دارای مقادیر قابل توجهی اگزالات است. به همین دلیل قادر به کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه است.

  1. تسکین علائم آسم

آسم در اثر التهاب و تورم مجاری تنفسی یا مجاری هوایی ایجاد می‌شود. آسم عمل دم و بازدم را دشوار می‌کند. یکی دیگر از فواید چای سیاه تسکین علائم آسم است. همچنین کافئین موجود در چای می‌تواند به عملکرد ریه کمک کند.

  1. کاهش استرس

طبق مطالعه دانشگاه کالج لندن، چای می‌تواند هورمون‌های استرس را در بدن کاهش دهد و اعصاب را آرام کند.

  1. کاهش خطر ابتلا به آلزایمر

بیماری آلزایمر باعث کاهش توانایی حافظه می‌شود و بر رفتار و روند تفکر فرد تأثیر می‌گذارد. آنتی اکسیدان‌های چای سیاه می‌توانند خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهند. اگرچه هیچ مدرک مشخصی در این زمینه وجود ندارد

  1. سلامت دهان و دندان

یکی دیگر از فواید چای سیاه جلوگیری از پلاک دندانی و ایجاد حفره و پوسیدگی در دندان است. چای سیاه دارای خواص ضد باکتری و آنتی اکسیدانی است که از عفونت‌های استاف جلوگیری می‌کند.

  1. درمان اسهال

نوشیدن چای سیاه ممکن است به درمان اسهال کمک کند. رژیم‌های حاوی چای سیاه می‌توانند شیوع اسهال را تا ۲۰٪ کاهش دهند.

  1. جلوگیری از ریزش مو

فواید چای سیاه برای مو تنها محدود به جلوگیری از ریزش مو نمی‌شود. آنتی اکسیدان و کافئین موجود در چای سیاه می‌توانند برای موهای شما بسیار مفید باشند و سبب رشد و درخشندگی آن گردند.

  1. در دوران بارداری

برخی از افراد معتقدند که نوشیدن چای سیاه در دوران بارداری اصلا مناسب نیست. در خصوص مضرات و فواید چای سیاه در دوران بارداری تا کنون نظرات مختلفی ارائه شده است.

مطالعه کنید :  نکاتی مهم درباره نگهداری چای

البته لازم است بدانید که هیچ توسعه پزشکی مصرف چای را در دوران بارداری به طور کامل ممنوع نکرده است. فواید چای سیاه در بارداری عبارت است از محکم سازی استخوان‌ها و جلوگیری از مشکلات قلبی، فشارخون و دیابت.

 

بررسی مضرات و فواید چای سیاه

در خصوص مضرات و فواید چای سیاه باید به شما بگوییم که اطلاعات ضد و نقیضی در این خصوص وجود دارد. فواید چای سیاه ایرانی بسیار زیاد است. در واقع همواره نوشیدن حداقل یک فنجان چای سیاه یا سبز پس از صرف نمودن یک وعده غذای سنگین، می‌تواند سبب رفع آثار زیان‌بار ناشی از چربی موجود در غذا شود.

اما از طرفی باید بدانید که همانطور که فواید چای سیاه در طب سنتی زیاد است، گاه نیز زیاده روی در مصرف آن می‌تواند برایمان مضراتی به همراه داشته باشد. البته توجه کنید که مضرات ناشی از مصرف چای مرتبط با مصرف بیش از حد این نوشیدنی گیاهی است.

با در نظر گرفتن این موضوع که چای کافئین زیادی دارد، پس می‌تواند مصرف بیش از حد آن سلامتی شما را تحت شعاع قرار دهد. همچنین بسیاری از افراد معتقدند که شما باید حداقل نیم ساعت بعد از صرف غذا اقدام به نوشیدن چای کنید؛ زیرا از جذب آهن در بدن جلوگیری می‌کند.

 

نتیجه گیری

ما در این مقاله سعی کردیم تا با شما در خصوص مضرات و فواید چای سیاه صحبت کنیم. با توجه به اینکه فواید چای سیاه برای سلامتی بیش از ضرر آن است، به بررسی ۲۰ خاصیت طلائی چای سیاه برای سلامتی پرداختیم. امیدواریم مطالب ارائه شده در خصوص مضرات و فواید چای سیاه که توسط مجموعه چای تی‌بالکا ارائه شد ،مورد پسند شما قرار گیرند. اگر به دنبال خرید چای سرگل هستید مجموعه تی‌بالکا بهترین و مرغوب ترین نوع چایی را به شما می دهد.

مطالعه کنید :  فواید چای سیاه برای پوست صورت

 

سوالات رایج خاصیت طلائی چای سیاه

  • مزایای اصلی مصرف چای سیاه کدامند؟

افزایش انرژی

وجود آنتی اکسیدان‌هایی از جمله پلی فنول‌ها و کاتچین‌ها در چای

اثرات احتمالی ضد سرطانی

سلامت قلب

بهبود سوخت و ساز بدن

سلامت روده

 

  • مضرات مصرف چای سیاه کدامند؟

اضطراب و مشکل خوابیدن

سردرد

افزایش ادرار

ضربان قلب نامنظم

تهوع و استفراغ

عصبی و بی قراری

کم خونی

 

  • آیا مصرف چای زیاد می‌تواند سبب کاهش جذب آهن شود؟

بله، از آنجایی که چای سیاه حاوی مقدار زیادی تانن است می‌تواند سبب کاهش جذب آهن در بدن شود.

 

  • چرا مصرف چای سیاه می‌تواند سبب افزایش اضطراب و استرس شود؟

با توجه به وجود کافئین در برگ‌های چای، مصرف بیش از حد آن می‌تواند سبب بروز چنین رفتارهایی در ما شود.

 

  • آیا مصرف چای در دوران بارداری خطرناک است؟

بله، مصرف بیش از حد کافئین در دوران بارداری می‌تواند خطرات جدی همچون سقط جنین و کاهش وزن نوزاد هنگام تولد را در بر داشته باشد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *