فرق-چای-سرگل-و-ممتاز-چیست؟

فرق چای سرگل و ممتاز چیست؟

فرق چای سرگل و ممتاز چیست؟ در این مقاله از چای تی‌بالکا به تفصیل تفاوت انواع چای درجه یک ایرانی از جمله سرگل و ممتاز را بررسی می کنیم. در تعریفی ساده و کوتاه باید گفت که چای سرگل به عنوان بهترین چای ایرانی از نظر کیفیت، طعم، گس بودن و همینطور صادرات به شمار می رود.

اما پس از چای سرگل به عنوان چای درجه یک ایرانی باید چای ممتاز را به عنوان یک محصول ایده آل برای بازارهای فروش داخلی معرفی کرد. این محصول از برگ های بالایی درخت و بوته به دست می آید، بنابراین سرشار از مواد مغذی مورد نیاز بدن است. استفاده از این چای نه تنها برای مصارف روزانه بلکه در حوزه های آرایشی و بهداشتی نیز رواج بسیار زیادی دارد.

فرق چای ممتاز و سرگل از نظر طعم و ظاهر

چای سرگل برخلاف بسیاری از انواع چای درجه سه و چهار طعمی تلخ ندارد، برگ های لطیف این چای که بیش از هر برگ دیگری در بوته چای انواع املاح و نور خورشید را به خود جذب نموده، طعم گس زیادی را به این محصول بخشیده است. البته از نظر طعم و ظاهر می توان گفت که سرگل دومین جایگاه را پس از چای ساچمه به دست می آورد.

مطالعه کنید :  عوامل موثر در تولید، فر‌آوری و تجربه یک محصول چای با کیفیت

کشاورزان و باغداران چای، از سرگل با نام هایی مانند دو برگ، یک غنچه و سه برگ نیز یاد می کنند، همچنین به این چای دست چین اول یا برداشت اول نیز می گویند. در صورتی که برگ های شکسته چای سرگل از برگ های پیچ خورده چای کم تر باشند، می توان از کیفیت ظاهری این چای نیز اطمینان حاصل کرد.

چای ممتاز اما تلخی نسبتا کمتری در مقایسه با چای سرگل دارد، همچنین پیچ و تاب خوردگی در برگ های این چای بیشتر از سرگل است. از چای ممتاز می توان به عنوان پر مصرف ترین چای ایرانی یاد کرد، محصولی که عمدتا از قیمت های بسیار مناسبی نیز برخوردار است. البته طعم مناسب و ایده آل چای ممتاز از دیگر دلایلی است که این محصول را به انتخاب اول طرفداران چای تبدیل می کند.

چای سرگل از نظر ظاهری برگ هایی ریز اما پیچ خورده دارد، در حالی که چای ممتاز با ظاهر کمی درشت تر و پیچ و شکستگی کمتر برگ ها، کاملا با سرگل بهاره متفاوت است.

 

فرق چای سرگل بهاره و ممتاز از نظر عطر و درجه بندی

برای بررسی فرق چای سرگل بهاره و ممتاز از نظر عطر و درجه بندی باید گفت که سرگل بهاره به عنوان چای درجه یک و ممتاز نیز به عنوان چای درجه یک شناخته می شود. عطر چای سرگل بسیار زیاد و عطر چای ممتاز کاملا ملایم است، بنابراین طرفداران چای ایرانی عطرآگین معمولا سرگل را به عنوان گزینه اول برای انتخاب در نظر می گیرند.

مطالعه کنید :  چای سیاه در بهبود سلامت قلب چقدر تاثیر دارد؟

از سرگل بهاره عموما برای پذیرایی در مجالس و همینطور انواع مهمانی های ویژه استفاده می شود. در حالی که چای ممتاز انتخاب معقولانه ای برای مصرف روزانه است. با توجه به متفاوت بودن نوع برداشت و همینطور مصرف چای سرگل و ممتاز هر دو نمونه این چای در ردیف محصولات درجه یک قرار می گیرند. هر چند از نظر بازار فروش و مصرف کنندگان چای ساچمه بهترین محصول و چای سرگل و ممتاز به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار دارند.

چای که در بین نوشیدنی های عطرآگین به عنوان محبوب ترین شناخته می شود، توسط مصرف کنندگان بر اساس فاکتورهای مختلفی ارزیابی می گردد. عطر و طعم قوی گاهی مهم ترین گزینه برای انتخاب چای ایرانی است. در این صورت اگر به خرید چایی با عطر قوی تمایل داشته باشید، سرگل بهاره قطعا بهترین انتخاب برای شما محسوب می گردد. در غیر این صورت می توانید فورا نسبت به انتخاب چای ممتاز اقدام کنید. در هر دو حالت فروشگاه اینترنتی چای تی‌بالکا بهترین مسیر را برای طرفداران و علاقه مندان به چای در ایران فراهم کرده است.

 

تفاوت چای سرگل و ممتاز از نظر زمان برداشت

 

برداشت چای سرگل بهاره در فصل بهار انجام می شود. برای آشنایی با تفاوت چای سرگل و ممتاز از نظر زمان برداشت، باید گفت که هر دو محصول در فصل بهار برداشت می شوند. از این جهت طعم، عطر و همینطور مواد مغذی ویژه ای در برگ های این دو محصول وجود دارد. برداشت چای اما در فصل تابستان و پائیز نیز انجام می گیرد، که در این صورت به چای ممتازی که در این دو فصل از زمین برداشت می شود، چای شکسته می گویند.

مطالعه کنید :  چای بستنی

استانداردهای مشخصی در نامگذاری چای ایرانی وجود دارد که شاید مصرف کنندگان اطلاع کمتری نسبت به آن داشته باشند. فراموش نکنید که لذت بردن از طعم بی نظیر چای مرهون انتخاب محصول چای درجه یک است. فروشگاه چای تی‌بالکا بدون در نظر داشتن سودآوری غیر طبیعی و با هدف جلب رضایت مصرف کنندگان چای ایرانی بهترین محصول را به صورت آنلاین و بدون واسطه در اختیار شما قرار می دهد.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *