خواص چای سبز در بارداری

خواص چای سبز در بارداری

خواص چای سبز در کاهش بیماری های قلبی و عروقی، کلسترول خون، سکته مغزی و پیشگیری از آلزایمر و سرطان بر همگان آشکار است. همچنین خاصیت چای سبز در بارداری برای بسیاری از محققان به اثبات رسیده است. برای همین در این مقاله قصد داریم به بررسی خواص چای سبز در بارداری بپردازیم.

 

چای سبز چیست؟

چای سبز از گیاه Camelia sinensis تهیه می شود. در واقع، این چای از برگ های این گیاه که فرآیند اکسیداسیون روی آن ها صورت نگرفته و با مقدار کمی فرآوری، ساخته می شود. در نتیجه، آنتی اکسیدان های این چای بیشترین مقادیر را دارند. طعم آن مانند مزه خاک ملایم و ولی نوشیدن آن بسیار لذت بخش است.

خواص چای سبز در دوران بارداری چیست؟

چای سبز حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است که این آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد بدن مقابله می کنند و مانع از آسیب رساندن به سلول های بدن انسان می شوند و از بدن در برابر بیماری ها محافظت می کند.

چای سبز کالری کمی دارد؛ به طوری که با نوشیدن هر فنجان چای، بدن یک کالری دریافت می کند. البته نوشیدن یک فنجان در روز در دوران باردای خاصیت های فراوانی دارد که در ادامه به خواص چای سبز در بارداری می پردازیم.

مطالعه کنید :  بهبود سلامت استخوان با چای سیاه

مزایای چای سبز در بارداری

محققان درباره خواص چای سبز برای باردار شدن و خواص چای سبز قبل از بارداری  مصرف این چای در دوران بارداری تحقیقات گسترده ای انجام داده اند. آن ها به این نتیجه رسیدند که مصرف مناسب میزان چای سبز در دوران باردای با خواص بی شماری برای مادر و جنین همراه است که در ادامه به خواص چای سبز در بارداری می پردازیم.

  • از فشار خون بالا در دوران بارداری جلوگیری می کند

یکی از فواید چای سبز در بارداری جلوگیری از فشار خون بالاست. فشار خون بالا علت اصلی ابتلا  به عارضه ای در بارداری به نام مسومیت بارداری یا پره اکلامپسی است. به طوری که ابتلا به این عارضه منجر به سقط جنین و در مواردی باعث مرگ مادر می شود. پلی فنول های موجود در چای سبز از آسیب به DNA سلول جلوگیری و فشارخون را تنظیم می کنند. در واقع، مصرف چای سبز از وقوع چنین عارضه های خطرناکی در دوران بارداری جلوگیری می کند.

 

  • قند خون بارداری را کنترل می کند

ترکیباتی در چای سبز وجود دارد که می تواند سطح قند خون بدن مادر را کنترل کند و با این کار باعث تنظیم سطح گلوگز بدن شود. تنظیم قند خون هم بیماری دیابت بارداری را به حداقل می رساند. پس یکی از اصلی ترین خواص چای سبز در بارداری تنظیم قند خون و جلوگیری از دیابت بارداری در زنان باردار است.

 

  • در دوران بارداری از دندان ها محافظت می کند

همان طور که می دانید در دوران بارداری بدن مستعد ابتلا به عفونت ها خصوصا مشکلات دندانی مانند: التهاب لثه یا عفونت دهان و دندان می شود. کاتچین موجود در چای سبز یک نوع آنتی اکسیدان است که می تواند تمام باکتری های عامل عفونت و مشکلات دندانی را از بین ببرد و از دندان ها محافظت کند.

مطالعه کنید :  این تابستان چای را خنک بنوشید

 

  • مشکلات پوستی را برطرف می کند

یکی دیگر از خواص مصرف چای سبز در بارداری این است که مشکلات پوستی را به حداقل می رساند. به دلیل تغییرات هورمونی در دوران بارداری شایع ترین عارضه پوستی مانند جوش و آکنه بروز پیدا می کند. چای سبز با خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی خود به کاهش این مشکلات پوستی کمک می کند.

 

  • خلق و خوی شما را بهبود می بخشد

یکی دیگر از خواص چای سبز در بارداری بهبود وضعیت خلق و خوی زنان باردار محسوب می شود. آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز، متابولیسم بدن را افزایش می دهند و با افزایش متابولیسم، نوسانات خلقی در دوران باردای بهبود بخشیده می شود. هم چنین، اسید آمینه به نام تانئین در چای سبز اثرات آرام بخشی دارد و برای مقابله با نوسانات خلقی در دوران بارداری اثربخش است.

 

  • سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

همان طور که در خصوص دوران بارداری ذکر شد، بدن خانم های باردار در دوران بارداری مستعد عفونت است. آنتی اکسیدان های چای سبز مانند: کاتچین و پلی فنول ها با مقابله با رادیکال های آزاد بدن تکثیر سلول های T را تحریک و ایمنی بدن را تقویت می کنند. به این ترتیب، به مبازره با عوامل بیماری زا در دوران بارداری می پردازد.

 

خواص چای سبز در طب سنتی در بارداری

چای سبز در طب سنتی چینی و هندی هم اهمیت زیادی دارد و این چای به ترمیم زخم، کنترل خونریزی و عملکرد قلب و بهبود خلق و خوی کمک می کند. هم چنین یکی از خواص چای سبز در بارداری بر طبق طب سنتی این است که مصرف چای سبز در بارداری درجه حرارت بدن و قند خون بارداری را کنترل می کند. بر طبق نظریه طب سنتی خلق و خو را هم بهبود می بخشد.

مطالعه کنید :  چرا چای داغ نخوریم؟

 

مصرف چه مقدار چای سبز در دوران بارداری مناسب است؟

همان طور که مصرف چای سبز در دوران بارداری با خواص بی شماری همراه است. مصرف مقدار زیاد آن نیز ممکن است باعث عوارض جانبی مانند کمبود خون و سرگیجه شود. برای همین پزشکان توصیه می کنند که فقط یک فنجان (حداکثر دو فنجان) در طول روز از این نوشیدنی بنوشید. چون با مصرف مقادیر بیشتر این میزان از چای سبز، ممکن است آب بدنتان را به شدت از دست بدهید و با کمبود خون رسانی به جفت مواجه شوید.

 

سخن آخر

چای سبز خواص بی شماری برای بدن دارد که مصرف چای سبز حتی در دوران باردای هم مزایای بی شماری دارد. خلق و خو را بهبود می بخشد، جوش و آکنه را از بین می برد و از عفونت های دوران بارداری و بیماری هایی مثل مسومیت بارداری و دیابت باردای جلوگیری می کند. برای همین، نوشیدن یک فنجان از چای سبز در دوران باردای با خواص زیادی همراه است.

این چای علاوه بر کیفیت فوق العاده بالا، حاوی محدودترین نوع ناخالصی یا ضایعاتی است که در برداشت های بعدی به شدت افزایش می یابد. بنابراین دوست داران و عاشقان چای همیشه به دنبال چای سبز و خرید چای سرگل بهاره درجه یک بهاره هستند.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *